4o AegeanDocs Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ - πρόγραμμα προβολών στην Λέσβο
Το Διεθνές
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ AegeanDocs ανοίγει τις 20 αίθουσές του σε 11
νησιά του Αιγαίου στις24 Σεπτεμβρίου.
Για 5 ημέρες σκηνοθέτες από
την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα Βαλκάνια την Τουρκία, τη Μέση Ανατολή, την Λατινική
Αμερική, την Τουρκία και την Κίνα θα παρουσιάσουν τις ταινίες τους στο ελληνικό
κοινό και θα συζητήσουν με τους θεατές τα προβλήματα της εποχής, που
αναδεικνύουν τα ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ.
Στην 4η διοργάνωσή
του το AegeanDocs είναι υπερήφανο για τις 470 προτάσεις, που δέχθηκε από το
εξωτερικό και τις 38 από την Ελλάδα. Αυτό το αριθμητικό στοιχείο είναι,
ασφαλώς, ένας δείκτης καθιέρωσης του Φεστιβάλ στη διεθνή κοινότητα παραγωγής
ντοκιμαντέρ. Ένας δεύτερος δείκτης είναι το γεγονός ότι Κέντρα Κινηματογράφου,
Μορφωτικά και Πολιτιστικά Ιδρύματα, εταιρείες διανομής, αλλά και NGO από το
εξωτερικό αναγνωρίζουν την αξία του AegeanDocs χρηματοδοτώντας την
έλευση σκηνοθετών από τις χώρες τους στη Μυτιλήνη, την καρδιά του
Φεστιβάλ.
Φέτος το
Φεστιβάλ του Αιγαίου κάνει τρία νέα βήματα.
Πρώτον,
καθιερώνει ένα βασικό θεματικό αφιέρωμα , αντί για πολλά
και μικρά. Για το 4ο AegeanDocs 2016 το κεντρικό αφιέρωμα είναι οι
ταινίες για το Προσφυγικό, τα Δικαιώματα Μειονοτήτων και τη Διαπολιτισμική
Εκπαίδευση.
Δεύτερον,
εισάγεται ο Θεσμός της Τιμώμενης Χώρας. Για το 2016 Τιμώμενη Χώρα είναι η
Κίνα με τρείς ταινίες που προβάλλονται για πρώτη φορά όχι μόνο στην Ελλάδα,
αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τρίτον, το
Φεστιβάλ ανοίγεται και σε υπαίθριες αίθουσες και συναντά
τον παλμό τοπικών πρωτοβουλιών, αλλά και προβλημάτων. Με υπερηφάνεια
ανακοινώνουμε ότι θα γίνουν προβολές του Φεστιβάλ στο χώρο προσωρινής
φιλοξενίας προσφύγων από τη Συρία, στο ΚΑΡΑ ΤΕΠΕ. Επίσης στο Αρχοντικό
Γεωργιάδη το AegeanDocs αγκαλιάζει το νεανικό Μουσικό Φεστιβάλ
συνδυάζοντας σε υπαίθρια προβολή Μουσικό Ντοκιμαντέρ και Συναυλία .
Καλές
προβολές, Καλή διασκέδαση!
Κώστας
Σπυρόπουλος
Καλλιτεχνικός
Διευθυντής
Θεματικό Αφιέρωμα στην
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τις Μειονότητες και τα Δικαιώματα των Ρομά
Η προσφυγική
κρίση έχει αφήσει το αποτύπωμα της στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και ιδιαίτερα
στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο.
H συνάντηση με τον «Άλλο», τον διαφορετικό, τον αλλόθρησκο, τα δικαιώματα των μειονοτήτων και η συνάντηση πολιτισμών μέσω της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης συγκροτούν ένα θεματικό αφιέρωμα του φεστιβάλ AegeanDocs.
Το αφιέρωμα
«Μειονότητες-Ρομά-Διαπολιτισμική εκπαίδευση» υλοποιείται στο πλαίσιο του
Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά
Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και
εθνικούς πόρους.
Οι ταινίες
ανά θεματική ενότητα:
ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ, ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
° Μισή
γυάρδα (προηγούμενος προσωρινός τίτλος: Οι Αόρατοι ), σκηνοθεσία Παναγιώτης
Βεκρής, Α΄ προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ταινία
παρακολουθεί την καθημερινή ζωή και την εργασία μιας κοινότητας Αιγυπτίων στη
Βόρεια Λέσβο. Πως ζούν, πού εργάζονται, που προσεύχονται, τι τους έφερε εκεί
μακριά από τη γενέτειρα; Ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης εκέι όπου οι ταινίες
τεκμηρίωσης και η κοινωνική ανθρωπολογία τέμνονται.
° Αλβανοί
στην Κρήτη, Ινδοί στην Αττική, Νιγηριανοί στην Αθήνα.
Τρεις ταινίες
ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, οι οποίες μεταφέρουν την καθημερινότητα
μεταναστευτικών κοινοτήτων που διαμένουν χρόνια στην Ελλάδα, με τρόπο που
συνδυάζει την εμπειρία και την αντίληψη τόσο των μεταναστών, όσο και των
Ελλήνων. Ακολουθώντας τη μεθοδολογία του συμμετοχικού βίντεο μετανάστες και
‘Έλληνες συνέβαλαν ενεργά σε όλα τα επίπεδα παραγωγής των ταινιών αυτών
κινηματογραφική επιμέλεια είναι της σκηνοθέτιδας Μαρίας Πεσλή.
° «Απλώς,
αλληλεγγύη», σκηνοθεσία Έφη Σιαλευρή, Α΄ προβολή στο
ελληνικό κοινό
Η ταινία
παρακολουθεί την επιλογή μιας γυναίκας, της Σελίνα Κυριακού, να δράσει για να
εκφράσει την αλληλεγγύη της προς τους πρόσφυγες στη δομή «ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΟΛΟΙ
ΜΑΖΙ», μία εθελοντική συλλογικότητα οργανώσεων και πολιτών της Λέσβου, η οποία
λειτουργεί σε μία πρώην κατασκήνωση παιδιών του Π.Ι.Κ.Π.Α. στη Μυτιλήνη. Εκεί
έχει δημιουργηθεί μια κοινότητα αγάπης και προσφοράς, όπου φιλοξενούνται
ευπαθείς ομάδες προσφύγων, συγκεντρώνονται και διανέμονται ρούχα, παπούτσια και
είδη πρώτης ανάγκης, προσφέρεται ιατρική και ψυχολογική στήριξη, λειτουργεί
κουζίνα, όπου εθελοντές ετοιμάζουν εκατοντάδες μερίδες φαγητού την ημέρα για πρόσφυγες/μετανάστες/εθελοντές
° To
Kyma- a rescue in the Aegean Sea (55 min) σκηνοθεσία David
Fontseca & Arantza Diez Spain – Greece. Α προβολή στο ελληνικό
κοινό
Η ταινία Το
Κύμα- Διάσωση στο Αιγαίο, αφηγείται ένα μεγάλο κατόρθωμα μιας ομάδας
Ισπανών εθελοντών ναυαγοσωστών, που προσέτρεξαν στη Λέσβο στο
αποκορύφωμα της πρόσφατης προσφυγικής κρίσης. Το απόλυτο δόσιμο τους στην
αποστολή, ένα αξιοθαύμαστο μίγμα αλτρουισμού και τελειομανούς
επαγγελματισμού, τους έκαναν τους πιο αγαπημένους ήρωες τού νησιού, αλλά
και διεθνώς πέρα από τα όρια της Λέσβου. Είναι αφοσιωμένοι σε μια
αποστολή με πολύ λίγα μέσα. Αψηφούν τους κινδύνους της θάλασσας για να
σώσουν τις ζωές των άλλων ηρώων, των χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων , που
διέσχισαν με σαπιοκάραβα το Αιγαίο περνώντας από την Τουρκία στην Ελλάδα. Είναι
ένα επικίνδυνο ταξίδι και μελαγχολικό ταξίδι ώσπου να φτάσουν σε μια
γωνιά Ευρωπαϊκής γης.
° Ωδή
στη Λέσβο σκηνοθεσία, Talal Derki, Germany- Greece. Α προβολή
στο ελληνικό κοινό
Αυτή είναι η
ιστορία ενός χωριού στη βόρεια ακτή της Λέσβου, μόλις λίγα χιλιόμετρα από
την ακτή της Τουρκίας . Η ιστορία λίγων, εξαιρετικών ανθρώπων που δε μπόρεσαν
να αγνοήσουν τους χιλιάδες ανθρώπους που τράπηκαν σε φυγή εξαιτίας ενός
εμφυλίου πολέμου και βρέθηκαν στις ακτές τους. Άνθρωποι γεμάτοι κουράγιο και
ελπίδα, που σε μια στιγμή ανάγκης άνοιξαν τις πόρτες τους και τις καρδιές τους.
Η Σκάλα είναι μια πόλη 150 κατοίκων. Φανταστείτε αυτούς ενώπιον 150.000
προσφύγων. Η Ελλάδα μπορεί να μην έχει τους ήρωες των παλαιών χρόνων — Αἴας,
Αχιλλέας, Έκτορας — αλλά όταν εκείνη η μέρα έφτασε, αυτοί οι λίγοι άνθρωποι
ξεσηκώθηκαν και αντιμετώπισαν την πρόκληση. Και ποιοι ήταν; Λίγες ηλικιωμένες
γυναίκες. Ένας ψαράς. Ένας φούρναρης και ένας περιπτεράς. Ένας ντόπιος
ιερέας και ένας ιδιοκτήτης ξενοδοχείου. Αυτή είναι μια ποιητική ιστορία γεμάτη
ελπίδα και έμπνευση
° Silvered
Water (92 min), σκηνοθεσία Wiam Bedirxan & Ossama Mohammed, Syria
Στη Συρία,
καθημερινά, YouTubers κινηματογραφούν και ύστερα πεθαίνουν – άλλοι
σκοτώνουν και μετά μαγνητοσκοπούν. Στο Παρίσι, παρακινημένος από την αγάπη μου
για τη Συρία, αντιλαμβάνομαι ότι μπορώ να μαγνητοσκοπήσω μονάχα τον ουρανό και
μετά να επεξεργαστώ το υλικό. Μέσα από την πίεση μεταξύ της αποξένωσης που
νιώθω στο Παρίσι και της επανάστασης, μια συνάντηση συνέβη. Μια νεαρή γυναίκα
Κουρδικής καταγωγής από τη Χομς ξεκίνησε να μιλά μαζί μου, ρωτώντας με «Αν η
κάμερα σου βρισκόταν εδώ, στη Χομς, τι θα κινηματογραφούσες;» ; Το
‘Silvered Water’ είναι η ιστορία της συνάντησης αυτής.
° The Longest
Run/O πιο Μακρύς Δρόμος (77 min), D: Marianna Economou, P: Spyros
Mavrogenis, Greece
Με φόντο τις
επιδρομές του ISIS στην Μέση Ανατολή, ο Αλσαλέχ και ο
Τζασίμ από την Συρία και το Ιράκ, βρίσκονται
κρατούμενοι στην φυλακή ανηλίκων του Βόλου με την βαριά κατηγορία
της διακίνησης παράτυπων μεταναστών. Οι ιστορίες τους
ξετυλίγονται στη φυλακή και στο δικαστήριο, αποκαλύπτοντας πώς νέοι αθώοι
πρόσφυγες πέφτουν θύματα εξαναγκασμού των διακινητών, εμπλέκονται στη διακίνηση
και τελικά καταλήγουν να εκτίουν βαρύτατες ποινές ενώ οι ίδιοι οι διακινητές
συνεχίζουν να δρουν ανενόχλητοι. Αν το δικαστήριο
κηρύξει τον Αλσαλέχ και τον Τζασίμ ενόχους, η ποινή
φυλάκισής τους μπορεί να είναι 25 χρόνια.
Trailer: https://vimeo.com/141398399
ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ ΡΟΜΑ
° Μικρές
Ιστορίες Ρομά(67’), του Σταύρου Ψυλλάκη
“Εμάς
όλους μάς ονομάζουν γύφτους, τσιγγάνους,
μας έχουν όλους στη ίδια μοίρα.
Δεν είμαστε η ίδια φυλή… “.
Η Αθανασία, ο
Θόδωρος, ο Γιώργος, η Χρυσούλα, … ζουν και κινούνται στο Ζεφύρι, στο Μενίδι και
στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μένουν πια σε τσαντίρια και καταυλισμούς, αλλά σε
ένα σύγχρονο αστικό περιβάλλον , ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητές
του. Τα παιδιά και τα εγγόνια τους προσπαθούν να μάθουν πέντε γράμματα … Μέσα
από μικρές ιστορίες που μας αφηγούνται για τη ζωή τους, ξεδιπλώνει σιγά, σιγά ο
καθένας τους, τη δική του, ιδιαίτερη, προσωπικότητα. Γίνονται ΠΡΟΣΩΠΑ με
όνειρα, ελπίδες και απογοητεύσεις, όπως ο καθένας μας. … Αλλά και με μια
καταγωγή που έχει ιδιαίτερο βάρος. “…άμα δεν έχεις φτερά να πετάξεις, πώς
θα πετάξεις; ” μονολογεί προς το τέλος η Αθανασία.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
° «Πρόσθεση
όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση: μια άλλη εκπαίδευση για τα παιδιά
της μειονότητας στη Θράκη»
Σκηνοθεσία:
Θάνος Αναστόπουλος
Αντικείμενο
του φιλμ είναι η πορεία του Προγράμματος για την εκπαίδευση της
μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη κατά τη διάρκεια της περιόδου
1997-2007. Η πορεία αυτή παρουσιάζεται μέσα από διαφορετικές οπτικές: των
επιστημονικών υπευθύνων του Προγράμματος, πολλών από τους βασικούς του
συνεργάτες, αλλά και των ίδιων των παιδιών ή άλλων μελών της μειονότητας που
συμμετείχαν στις εκπαιδευτικές του δράσεις. Έτσι αναδεικνύονται η λογική και οι
στόχοι του Προγράμματος, το πολύπλευρο έργο που πραγματοποιήθηκε μέσα
στα δέκα αυτά χρόνια, οι σημαντικές δυσκολίες αλλά και οι μεγάλες αλλαγές στις
οποίες συνέβαλε αποφασιστικά η συγκεκριμένη εκπαιδευτική παρέμβαση.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ Δια Βίου Μάθηση
° ΝΙΚΗ,
(18 min ) σκηνοθεσία Αλέξανδρος Στεργίου, Δέσποινα Βερρή, Ιουλία
Μαρίνα Σαράντου Ά προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ιστορία
μιας γυναίκας 67 ετών, της κυρίας Νίκης, μετανάστριας στη Νότιο Αφρική για 30
χρόνια, που έζησε την εμπειρία του «ξένου» σε μια χώρα, βίωσε, από την
πλευρά των λευκών, το απαρτχάιντ, αλλά, παρά ταύτα, ένοιωσε την ανάγκη να
γνωρίσει και να κατανοήσει τον πολιτισμό των μαύρων. Όταν επέστρεψε στην
Ελλάδα ένοιωσε ξένη στην ίδια την πατρίδα της. Επέστρεψε στα θρανία μέσω
δομών Εσπερινών Σχολείων και Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας .Στα σχολεία
αυτά ήταν συμμαθήτρια και με Έλληνες, αλλά και με μετανάστες. Η διπλή εμπειρία
της –ξένη στη Νότιο Αφρική / αποξενωμένη στην πατρίδα της- χρησιμεύει στους
σκηνοθέτες της ταινίας να διεισδύσουν στο πρόβλημα Μετανάστευση και Μειονότητες
και να τεκμηριώσουν την κοινωνική συμβολή των δομών δια βίου μάθησης όχι μόνο
στην προσωπική ανάπτυξη των επωφελουμένων, αλλά και στην κοινωνική ενσωμάτωση,
μεταναστών , μέσω της εκπαίδευσης.
Η κυρία Νίκη
πήρε απολυτήρια γυμνασίου και λυκείου φτάνοντας σε ηλικία 63 ετών στις
Πανελλαδικές Εξετάσεις για να εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο και να σπουδάσει
Κοινωνιολογία. Στην ταινία αφηγείται την όμορφη περιπέτειά της ζωής της.
Η σκηνοθετική ομάδα της ταινίας είναι εκπαιδευτικοί και μαθητές του
Εσπερινού Λυκείου Μυτιλήνης.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΙΑ
ΤΗ ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ ΜΕ ΤΟΝ « ΑΛΛΟ» ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
° Women in Sink (36
min), σκηνοθεσία Iris Zaki, Israel-USA, Α προβολή στο
ελληνικό κοινό
Η ταινία
“Women in Sink” αφηγείται την ιστορία ενός μικρού κομμωτηρίου στην καρδιά της
Χριστιανικής Αραβικής κοινότητας στη Χάιφα, όπου η σκηνοθέτης Ίρις Ζάκη πάει να
δουλέψει ως βοηθός υπεύθυνη για τα λουσίματα. Τοποθετώντας την καμερά της
πάνω από τον νιπτήρα, όπου οι πελάτες απολαμβάνουν ένα μασάζ στο κεφάλι, η Ίρις
συζητά με Άραβες και Εβραίες γυναίκες διαφορετικών γενεών και κοινωνικής
καταγωγής για ποικίλα θέματα: από την πολιτική και τον πόλεμο έως την
αγάπη. Μέσω αυτής της ξεχωριστής επικοινωνίας, οι ιστορίες των γυναικών
παρουσιάζουν τη ζωή στο Ισραήλ από μια προσωπική και συχνά απρόσμενη σκοπιά.
Trailer: https://vimeo.com/128285330
° Touch
of an Angel (60 min), σκηνοθεσία Marek Tomasz Pawlowski, Poland.
Α προβολή στο ελληνικό κοινό
H ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ
ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: «Έψαξα σε όλο τον κόσμο να βρω ντοκουμέντα, για να τεκμηριωθεί τα
οποία να τεκμηριώνουν την αλήθεια της ιστορίας. Είναι μια πολύ προσωπική,
ποιητική ιστορία ενός κωφού άνδρα με μια εκπληκτική μνήμη, του Schönker , ο
οποίος αποφασίζει να κάνει το πιο δύσκολο ταξίδι της ζωής του,
προκειμένου να λυτρωθεί από τις αγωνίες της εμπειρίας του στον δεύτερο
παγκόσμιο πόλεμο. Δεν είναι απλά μια ιστορία εν καιρώ πολέμου, αλλά ένας
απολογισμός για το πώς ακόμη και η παραμικρή χειρονομία μπορεί να σώσει μια
ζωή. Η ταινία παρουσιάζει εντελώς άγνωστα γεγονότα σχετικά με την ύπαρξη ενός
αποτυχημένου Γραφείου Μετανάστευσης των Εβραίων στην Παλαιστίνη, το οποίο
λειτουργούσε στην πόλη Άουσβιτς και διευθυνόταν από τον πατέρα του
Schönker .
Έχω πλήρη
επίγνωση των προβλημάτων που τίθενται στον σύγχρονο κόσμο σχετικά
με τη χρήση της Ιστορίας. Χρησιμοποιώ την Ιστορία ως ένα σημείο αναφοράς για να
στείλω ένα μήνυμα της καθολικής σημασίας. Η γλώσσα της ταινίας μου είναι
σκόπιμα διαφορετική.O Schönker είναι ζωγράφος. Γι’ αυτό αποφάσισα να
χρησιμοποιήσω μια καινοτόμο γλώσσα που ονόμασα κολάζ από αρχεία-
archicollage.
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ