Επιστολή σχετικά με τις αντιδράσεις για τον "κυκλο του ιαματικού νερού" και το ντοκιμαντέρ με τα ξεχασμένα ιαματικά της Λήμνου
Με αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα σε
διάφορα μέσα που έπονται της επιστολής που απέστειλε ο αντιδήμαρχος Λήμνου
σχετικά με τη δράση «ο κύκλος του νερού», αισθανόμαστε την ανάγκη να
ξεκαθαρίσουμε ορισμένα θέματα..
Η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου μέσω του
Περιφερειακού ταμείου ανάπτυξης στα πλαίσια του προγράμματος « πέλαγος
πολιτισμού», ανέθεσε σε ομάδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, τη διεξαγωγή του έργου
‘’Ο κύκλος του ιαματικού νερού στο Βόρειο Αιγαίο’’ με την διευκρίνιση ότι σκοπός
είναι η ανάδειξη του ιαματικού νερού, που αποτελεί σπάνιο πόρο άξιο προς
εκμετάλλευση. Από κεί και πέρα, το
περιφερειακό ταμείο εμπιστεύθηκε εν λευκώ την κρίση της ομάδας έργου του Πανεπιστημίου
και ουδέποτε ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο στο ερευνητικό η καλλιτεχνικό έργο
της
Η ομάδα έργου, αποφάσισε να
επικεντρωθεί στον διευρυμένο στόχο της ευαισθητοποίησης του ευρύτερου κοινού
όσον αφορά στην σημαντικότητα του ιαματικού πόρου. Το concept που επιλέχθηκε
για την πραγματοποίηση του στόχου είναι η ανάδειξη του χωροχρονικού συνεχούς
στη χρήση του ιαματικού νερού, και το concept αυτό ακολουθήθηκε στο σύνολο των δράσεων που
αφορούν στο έργο (ντοκιμαντέρ, φυλλάδιο, website,dvd rom, εκδηλώσεις). Απο τα
παραπάνω ελπίζουμε να καθίσταται σαφές οτι ουδέποτε ήταν εντός των προθέσεων της ομάδας μια άμεση
προώθηση-διαφήμιση συγκεκριμένων εγκαταστάσεων ή νησιών του Βορείου Αιγαίου.
Πιστεύουμε οτι η εν γένει ανάπτυξη του θερμαλισμού για την οποία προσπαθεί η
συγκεκριμένη δράση προηγείται των όποιων πιθανά τοπικιστικών μικροσυμφερόντων.
Το
ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκε, έχει ως σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού και
την ενημέρωση του, όσον αφορά στη σημαντικότητα και τη διαχρονικότητα του
ιαματικού νερού και αναφέρεται σε πολύ ευρύτερο κοινό και όχι μόνο αυτό του
Βορείου Αιγαίου.. Η καλλιτεχνική τάση του ντοκιμαντέρ είναι ξεκάθαρη, καθώς δεν
έχει προβληθεί καμία άμεση πληροφορία σχετικά με τις φυσικό - χημικές ιδιότητες
της κάθε πηγής. Επίσης, η διάθεση της προώθησης του ιαματικού νερού και όχι των
εγκαταστάσεων που το περιβάλλουν είναι φανερή. Συγκεκριμένα όσον αφορά στη
Λήμνο, θεωρούμε ότι όλη η αναφορά και η δραματοποίηση με τον Ήφαιστο στην αρχή
του ντοκιμαντέρ αφορούν άμεσα και έμμεσα στο νησί.
Στο φυλλάδιο που εκδόθηκε ,οι πληροφορίες που
δίδονται στο πρώτο μισό είναι γενικού χαρακτήρα ( ερμηνεία για το τι είναι το
ιαματικό νερό, η ιστορία του θερμαλισμού στον Ελλαδικό χώρο από την Αρχαία
Ελλάδα μέχρι και την Οθωμανική αυτοκρατορία, οι μέθοδοι θεραπείας που είναι
χωρισμένοι σε εξωτερικές και εσωτερικές μεθόδους) ενώ στο δεύτερο μισό γίνεται,
ξεχωριστή αναφορά για Λέσβο, Ικαρία, Χίο και Λήμνο ισόποσα (2 σελίδες ανα νησί)
Η σειρά δέ με την οποία προβάλλεται το κάθε νησί είναι αποτέλεσμα αρμονικής
παρουσίασης σύμφωνα με το σχεδιασμό του φυλλαδίου και δεν εμπεριέχει ουδεμία
διάθεση υποτίμησης. Πρέπει να αναφερθεί επίσης ότι ο καλλιτεχνικός χαρακτήρας
των φωτογραφιών που βρίσκονται στο φυλλάδιο, δεν εμπεριέχει καμία σαφή αναφορά
που να επιτρέπει την νοητική σύνδεσή τους με συγκεκριμένους χώρους ,
εγκαταστάσεις ή νησιά
Οι εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν
την εβδομάδα 1-6 Ιουνίου 2014 έχουν ως σκοπό την προώθηση της παγκόσμιας ημέρας
λουτροθεραπείας (6 Ιουνίου) την οποία προσπαθούμε να καθιερώσουμε από κοινού με
τον Σύνδεσμο δήμων και κοινοτήτων ιαματικών πηγών Ελλάδος, κίνηση που
πιστεύουμε ότι θα ωφελήσει το θερμαλισμό γενικότερα σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου.
Το κοινό χαρακτηριστικό κάθε εκδήλωσης ήταν η προβολή του ντοκιμαντέρ ‘’Ο
κύκλος του ιαματικού νερού στο βόρειο Αιγαίο’’, ενώ σε κάθε νησί διεξάχθηκε και
μια συμπληρωματική δράση. Την Κυριακή 1 Ιουνίου 2014 στην Πλατεία Κάστρου στη
Χίο πραγματοποιήθηκε η αφήγηση του παραμυθιού ‘’Το κρυφό νερό’’ με σημαντική
προσέλευση. Την επόμενη ημέρα 2 Ιουνίου, προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ στο
αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Την Τρίτη 3 Ιουνίου στο παλιό δημαρχείο
Αγίου Κηρύκου στην Ικαρία προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ, συνοδευόμενο από μια
έκθεση φωτογραφίας. Η ίδια δράση ολοκληρώθηκε στο κινηματοθέατρο Μαρούλα στη
Μύρινα Λήμνου την Τετάρτη 4 Ιουνίου. Τέλος, η εβδομάδα ολοκληρώθηκε με την
κεντρική εκδήλωση στον κήπο του ξενοδοχείου Σάρλιτζα στη Θερμή Μυτιλήνης. Η
έκθεση φωτογραφίας, πιστή στο concept που για πολλοστή φορά θα επικαλεστούμε,
δεν έκανε σαφή αναφορά σε καμία εγκατάσταση, κανένα συγκεκριμένο τόπο, κανένα
συγκεκριμένα χώρο, πάρα μόνο στο ασαφές και ρευστό (σαν το νερό) χωροχρονικό
συνεχές της χρήσης αυτου. Θεωρούμε ότι η αντιμετώπιση και των τεσσάρων
εμπλεκομένων νησιών ήταν ίση
Η δημιουργία της ιστοσελίδας iamatika.aegean.gr
είναι το τελικό παραδοτέο της ομάδας Η ιστοσελίδα που αυτή τη στιγμή είναι ήδη
αναρτημένη στο αρχικό της στάδιο, συνεχώς θα εμπλουτίζεται με πληροφορίες,
φωτογραφίες και βίντεο όσον αφορά το ιαματικό νερό και τις εγκαταστάσεις που το
περιβάλλουν στο Βόρειο Αιγαίο. Προσκαλούμε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο να
συμμετάσχει στην περαιτέρω ανάπτυξη της ιστοσελίδας.
‘Οσον αφορά στα λάθη που κάποια
ιστολόγια αναφέρουν ότι βρέθηκαν στις δράσεις, έχουμε να αναφέρουμε τα εξής:
-Το λάθος σημείο του λουτρού στον
χάρτη της Λήμνου πάρθηκε από την ιστοσελίδα του συνδέσμου δήμων και κοινοτήτων
ιαματικών πηγών Ελλάδος
- Κατά το στιγμιότυπο προβολής της
Ιαματικότητας της Λήμνου, ακούγεται η φράση ‘’Σύμφωνα με τη μυθολογία στα Θέρμα
της Λήμνου οδηγήθηκε ο Ήφαιστος μετά τη πτώση του από τον Όλυμπο’’. Πηγή
έμπνευσης της συγκεκριμένης φράσης αποτέλεσαν κυρίως δύο πηγές. Η πρώτη, που
είναι ο τουριστικός οδηγός Λήμνου (http://www.limnosgreece.gr/el/mythologia)
αναφέρει: ‘’Ο μύθος αναφέρει πως ο Ήφαιστος μπλέχτηκε σε μια αψιμαχία με τον
Δία, με αποτέλεσμα ο βασιλιάς των θεών να τον εκσφενδονίσει απ' τον Όλυμπο. Ο
Ήφαιστος έπεφτε για μέρες, ώσπου προσγειώθηκε στη Λήμνο’’. Η δεύτερη που είναι
το website ιαματικών πηγών Λήμνου (http://www.thermaspa.gr/el/terra-lemnia.html), στο σημείο αναφοράς για την ‘’Terra Lemnia’’ αναφέρει: ‘’Εξορυσσόταν με
τελετουργικό τρόπο από το σημείο που είχε πέσει ο Ήφαιστος στη Λήμνο, αφού κατά
το μύθο με τη βοήθειά της θεράπευσε τα τραύματά του’’. Η σύμπτυξη των δύο αυτών
πληροφοριών καθώς και η χρήση της λέξης ‘’οδηγήθηκε’’, φανερώνουν τη διάθεση
της ομάδας όσον αφορά την ανάδειξη της άμεσης σχέσης μεταξύ της Λήμνου, της
Ιαματικότητας του Ελλαδικού χώρου και τις σχετικής μυθολογίας.
Τέλος και όσον αφορά κάποια κριτική
που γίνεται σχετικά με την οικονομική διαχείριση του έργου θα θέλαμε να
αναφέρουμε ότι για την διεξαγωγή των διαφόρων δράσεων εργάστηκαν δεκάδες
ανθρώπων εθελοντικά και τους οποίους ευχαριστούμε ιδιαίτερα. Όσο δε για την
αμοιβή των ανθρώπων που συμμετέχουν στην ομάδα του πανεπιστημίου που ανέλαβε το
συντονισμού του έργου, μπορούμε να πούμε ότι ήταν συμβολικού χαρακτήρα. Η
συμπίεση με διάφορους τρόπους του κόστους ώστε να φτάσουμε σε αυτό τον τελικό
αριθμό και ποιότητα παραδοτέων είναι η αληθινή ανταμοιβή όλων μας. Και αυτό
συμμερίζεται η συντριπτική πλειοψηφία των αποδεκτών του έργου μας. Λυπόμαστε
που η αποδοχή δεν είναι καθολική.
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ