Το L.P. βρέθηκε στην έκθεση Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας του Κώστα Κοτσανά (Φώτο)
Ρεπορτάζ: Βίκυ
Καλοφωτιά-Δημοσιογράφος LesvosPost.com
Μία από τις πιο
πρωτότυπες και οργανωμένες εκθέσεις με τις σημαντικότερες εφευρέσεις των
αρχαίων Ελλήνων και ελεύθερη είσοδο για το κοινό, φιλοξενεί τις τελευταίες
ημέρες σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, γνωστό εμπορικό κέντρο στην Αθήνα. Συγκεκριμένα,
οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία μέχρι και τις 30 Ιουνίου, να ξεναγηθούν και
να θαυμάσουν από κοντά, πενήντα ξεχωριστά εκθέματα του Μουσείου Αρχαίας
Ελληνικής Τεχνολογίας, διαπιστώνοντας τις συγκλονιστικές ομοιότητες της
τεχνολογίας, της περιόδου από το 2.000 π.Χ. έως και το τέλος της ελληνικής
αρχαιότητας. Όπως προκύπτει από την περιήγηση στο χώρο της εν λόγω έκθεσης,
αλλά και από την εξέλιξη και τη ροή της ιστορίας, ο δυτικός πολιτισμός οφείλει
σημαντικό μέρος της κληρονομιάς του, στην Ελλάδα και τα επιτεύγματα του
πολιτισμού της ανά τους αιώνες.
Ανάμεσα στα εκθέματα,
βρίσκονται ο ηχητικός συναγερμός του Ήρωνος, η αυτόματη θεραπαινίς του Φίλωνος,
ο υδραυλικός τηλέγραφος του Αινεία, το ατμοτηλεβόλο του Αρχιμήδη, το κινητό
αυτόματο θέατρο και ο παντογράφος του Ήρωνος, η ύδραυλις του Κτησιβίου, το
μονόχορδο του Πυθαγόρα, ο κρυπτογραφικός δίσκος του Αινεία, ο “κινηματογράφος” των
αρχαίων Ελλήνων, η μουσική γραφή και μουσικά τεκμήρια, η οινοχόη του Φίλωνος, η
διόπτρα και η αυτόματη κρήνη του Ήρωνος, το αυτόματο σπονδείο με κερματοδέκτη,
η μαγική κούπα του Πυθαγόρα, το υδραυλικό ωρολόγιο του Κτησιβίου, το αυτόματο
άνοιγμα θυρών ναού μετά από θυσία στο βωμό του, ο αυτόματος κρατήρας, η “Πόλις”
ή αλλιώς ο “Πρόγονος του σκακιού”, τα ηλιακά ωρολόγια των αρχαίων Ελλήνων, η
ανεμοκίνητη ύδραυλις-που αποτελεί την πρώτη αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας
παγκοσμίως-ο ελληνικός νερόμυλος ή υδραλέτης, η ιπτάμενη περιστερά του Αρχύτα,
η αιολόσφαιρα του Ήρωνος και ο αστρολάβος του Πτολεμαίου ή αλλιώς στη σύγχρονη
γλώσσα “Το…GPS των αρχαίων Ελλήνων”.
Ιδιαίτερη εντύπωση
προκαλεί η “μαγική” κούπα του Πυθαγόρα, η οποία λειτουργούσε ως εξής: όταν
κάποιος τη γέμιζε υπερβολικά, η στάθμη του νερού κάλυπτε το σιφώνιο και άδειαζε
αυτόματα. Με αυτόν τον τρόπο ο Πυθαγόρας στόχευε στο να διδάξει στους μαθητές
του την ανάγκη τήρησης του μέτρου κατά το γνωστό “παν μέτρον άριστον”.
Αξίζει, δε, να
αναφερθεί, ότι όλα τα εκθέματα έχουν δημιουργηθεί από τον Κώστα Κοτσανά χωρίς καμία
επιχορήγηση από οποιοδήποτε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, υπογραμμίζοντας το μεράκι
και την αγάπη του για την ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο και τη
δημιουργία αυτής της ξεχωριστής έκθεσης, που μεταξύ άλλων αποτελεί
αναμφισβήτητα ένα φόρο τιμής στην ελληνική αρχαιότητα και στις σημαντικότερες
εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων, που επηρέασαν τις μεταγενέστερες ανακαλύψεις
της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Καθ’όλη τη διάρκεια
της έκθεσης, νιώθει κανείς ένα απαλό μελωδικό χάδι να αγκαλιάζει τον ίδιο και
τα εκθέματα, τυλίγοντας τα πάντα σε ένα πέπλο δέους, νοσταλγίας, μυστηρίου και
βαθιάς εκτίμησης στο σπάνιο και ανεκτίμητης αξίας μεγαλείο του πολιτισμού που
γεννήθηκε στη χώρα που ο ήλιος λάμπει όλες τις εποχές του έτους. Η λάμψη του
ήλιου, του πολιτισμού, του καθενός μας ξεχωριστά και όλων μας μαζί…Όπως
ακούγεται και από τους στίχους της μελωδίας του τραγουδιού του Σείκιλου-το
οποίο αφιέρωσε στην Ευτέρπη και αποτελεί ένα από τα πενήντα περίπου σωζόμενα
μουσικά κείμενα της αρχαιότητας και την αρχαιότερη παγκοσμίως ολοκληρωμένη
μουσική σύνθεση- που μεταφέρει ένα διαχρονικό μήνυμα:
“Όσο ζεις λάμπε
καθόλου μη λυπάσαι
η ζωή είναι σύντομη
και ο χρόνος το τέλος απαιτεί…”
Ας μην ξεχνάμε λοιπόν
να “λάμπουμε”, ό,τι κι αν συμβαίνει εκεί έξω…ακόμη κι αν όλα φαίνονται δύσκολα
και τα εμπόδια ορθώνονται ανυπέρβλητα μπροστά μας…
…γιατί η ζωή είναι
σύντομη…και το λιγότερο που χρωστάμε στον εαυτό μας, είναι να τη ζήσουμε στο έπακρο…μέχρι την τελευταία
της σταγόνα…!
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ