Η ιστορία της ΕΡΤ - 47 χρόνια ζωής μέχρι την 11η Ιουνίου (ΒΙΝΤΕΟ)
Ήταν Τρίτη, 11η Ιουνίου του 2013
. Το μεσημέρι της ημέρας που σηματοδότησε την αρχή της πολιτικής κόντρας για τη δημόσια τηλεόραση, η κυβέρνηση προχώρησε στην έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που δίνει τη δυνατότητα σε υπουργούς να προχωρούν σε συγχωνεύσεις φορέων ή να αποφασίζουν για το κλείσιμό τους.
Η ανακοίνωση για το κλείσιμο της ΕΡΤ μεταδόθηκε στο δελτίο των 18:00 από τον υπουργό Σ. Κεδίκογλου έπειτα από συνάντηση με τον πρωθυπουργό.
Στις 23.15 το βράδυ της Τρίτης "έπεσε" το ψηφιακό σήμα της δημόσιας τηλεόρασης, σε εφαρμογή της απόφασης της κυβέρνησης για προσωρινό κλείσιμο της ΕΡΤ και επαναφορά της σε τρεις μήνες με νέα μορφή και κατόπιν μαζικών απολύσεων. 2.656 συνολικά.
Από την Τρίτη μέχρι την Παρασκευή 14 Ιουνίου, εφημερίδες του εξωτερικού όπως η Libération κυκλοφόρησαν με μαύρα εξώφυλλα αναμεταδίδοντας το πρωτοφανές κλείσιμο της ελληνικής δημόσιας τηλεόρασης.
Η ΕΡΤ έκλεισε σε ότι αφορά το αναλογικό και το ψηφιακό της σήμα μετά από σχεδόν μισό αιώνα ιστορίας. Συνέχισε και συνεχίζει να εκπέμπει μέχρι νεοτέρας, μόνο ψηφιακά. 52 χρόνια πέρασαν από την πρώτη εκπομπή σήματος της δημόσιας τηλεόρασης μέχρι το "μαύρισμα" της οθόνης της.
"Kόπηκε το σήμα στον πομπό του Αιγίου", "κόπηκε το ρεύμα στην ΕΤ3", "εκπέμπουμε ακόμα από την ΕΤ1, αλλά δεν ξέρουμε για πόσο ακόμα". Φράσεις που ακούστηκαν στα δημοσιογραφικά πάνελ της δημόσιας τηλεόρασης και παραπέμπουν στην θρυλική τελευταία εκπομπή της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (Ραδιοφωνικός Σταθμός Αθηνών ονομαζόταν τότε), όταν έμπαιναν οι Γερμανοί στην Αθήνα το 1941.
Η τελευταία εκπομπή της ΝΕΤ:
Η μακρόχρονη ιστορία της δημόσιας τηλεόρασης
Η ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης αρχίζει το 1951 όταν με τον νόμο 1663 προβλέπεται η ίδρυση και λειτουργία ραδιοτηλεοπτικών σταθμών των Ενόπλων Δυνάμεων - διάταξη η οποία καταργείται 15 χρόνια αργότερα - ενώ παράλληλα προβλέπεται και η λειτουργία της Υπηρεσίας Ενημέρωσης Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΕΝΕΔ) που θα είχε την αρμοδιότητα για την εγκατάσταση και λειτουργία ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 αρχίζει η πειραματική μετάδοση τηλεοπτικών εκπομπών στη Θεσσαλονίκη. Ο πρώτος πειραματικός σταθμός Ελληνικής τηλεόρασης λειτούργησε το 1961 στη Θεσσαλονίκη από τη ΔΕΗ στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Η επίσημη όμως έναρξη της Ελληνικής κρατικής τηλεόρασης έγινε στις 23 Φεβρουαρίου 1966, με πρώτη παρουσιάστρια την Ελένη Κυπραίου και συντονιστή το δημοσιογράφο Γεώργιο Κάρτερ.
Το ταξίδι άρχισε από έναν πομπό που τοποθετήθηκε στο πιο ψηλό κτήριο της Αθήνας , στο μέγαρο του ΟΤΕ στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου.
Οι πρώτες μεταδόσεις έστελναν εικόνα από τον Ασπρόπυργο μέχρι την Εκάλη. Μιλάμε για μία εποχή, που οι Αθηναίοι διέθεταν συνολικά, μόλις 1500 τηλεοπτικές συσκευές.
Τον ίδιο χρόνο άρχισε δοκιμαστικές εκπομπές και ο σταθμός της ΥΕΝΕΔ, με πρωτοβουλία της Γεωργικής Υπηρεσίας Στρατού.
Δείτε ένα μίνι ντοκιμαντέρ για τις στιγμές που ακολούθησαν στο Ραδιομέγαρο μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ:
Ιστορικές στιγμές
Το 1969 έγινε η διεθνής απευθείας σύνδεση με το κύκλωμα της Eurovision για τη μετάδοση της προσεδάφισης και του περιπάτου του πληρώματος του Apollo 12 στη Σελήνη.
Στις 20 Ιουλίου του '69 ο Ιάσων Μοσχοβίτης συνδέεται ζωντανά με τη Σελήνη. Στο στούντιο του ΕΙΡΤ στην 3ης Σεπτεμβρίου, με τη βοήθεια δύο ακουστικών, ένα στο κάθε αφτί (το ένα ο φυσικός ήχος από το "Απόλλων 10", το άλλο η φωνή του "οδηγού" από το Χιούστον που μέσω Eurovision εξηγεί αγγλιστί τι συμβαίνει), περιγράφει τον περίπατο του Νιλ Άρμστρονγκ στο φεγγάρι.
Μετά από περίπου, δυο χρόνια άρχισε να λειτουργεί ο πομπός της Πάρνηθας. Η ΕΙΡΤ μετατράπηκε σε ΕΡΤ. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός για 17 κέντρα εκπομπών και ένα εξοπλισμένο συγκρότημα παραγωγής προγράμματος.
Στις αρχές του 1974 εγκαινιάστηκαν τα στούντιο του μεγάρου της Αγίας Παρασκευής και με την μεταπολίτευση η ΕΙΡΤ μετατράπηκε λοιπόν σε ανώνυμη εταιρία, την γνωστή ΕΡΤ.
Από τότε, οι περισσότερες υπηρεσίες της ΕΡΤ στεγάζονται στο λεγόμενο "Ραδιομέγαρο", που οικοδομήθηκε το 1968-1969, και το οποίο βρίσκεται επί της Λεωφόρου Μεσογείων, στην Αγία Παρασκευή Αττικής.
Συγκεκριμένα, το 1975, με τη μεταπολίτευση, το Ε.Ι.Ρ.Τ μετατρέπεται σε Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (Ε.Ρ.Τ) με σκοπό την "ενημέρωση, την επιμόρφωση και την ψυχαγωγία του Ελληνικού λαού".
Το 1982 συγχωνεύτηκε με την ΥΕΝΕΔ σ' έναν ενιαίο φορέα της ελληνικής δημόσιας ραδιοτηλεόρασης.
ΕΤ1, ΝΕΤ και ΕΤ3
Η ΕΤ1 (Ελληνική Τηλεόραση 1) είναι ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός της ΕΡΤ, διάδοχο κανάλι του ΕΙΡΤ (Εθνικόν Ίδρυμα Ραδιοφωνίας Τηλεοράσεως), μετέπειτα ΕΡΤ και με την απόσπαση της ραδιοφωνίας το 1987, ΕΤ1.
Η ΝΕΤ (Νέα Ελληνική Τηλεόραση) είναι ελληνικό κρατικό τηλεοπτικό κανάλι της ΕΡΤ.
Θεωρητικά είναι διάδοχο κανάλι της ΥΕΝΕΔ, το οποίο με την πολιτικοποίησή του το 1982 μετονομάστηκε σε ΕΡΤ2 (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση 2) , με τη συγχώνευσή του με την ΕΡΤ το 1987 μετονομάστηκε σε ΕΤ2 (Ελληνική Τηλεόραση 2), ενώ από το 1997 πήρε τη σημερινή της ονομασία σε μια προσπάθεια αναβάθμισης της.
H Ελληνική Τηλεόραση 3 (ΕΤ3) είναι το τρίτο κανάλι της δημόσιας Ελληνικής Τηλεόρασης, το οποίο ξεκίνησε να εκπέμπει στις 14 Δεκεμβρίου 1988. Η έδρα του καναλιού βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Το κανάλι διαθέτει στούντιο σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, όπως στη Κομοτηνή, την Φλώρινα, την Αλεξανδρούπολη καθώς επίσης και στα νησιά Μυτιλήνη, Σάμο και Πάρο.
Ιστορική παράλειψη
Επί χούντας ο Φρέντυ Γερμανός παραλείπει συστηματικά να αναφέρει το ονοματεπώνυμο του Νικολάου Μακαρέζου σε δελτίο ειδήσεων. Κάποιος τον είχε κάποτε "εκτός αέρα" τρομοκρατήσει: "Σκέψου να μπερδευτείς και να τον πεις "Μαλακαρέζο"!". Τον προσφωνούσε απλά, "ο υπουργός Συντονισμού".
H ΥΕΝΕΔ
Με τον τίτλο Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων (Υ.ΕΝ.Ε.Δ.) ονομαζόταν ο τηλεοπτικός σταθμός των Ενόπλων Δυνάμεων που υπαγόταν στην ευθύνη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού. Αρχικά ονομαζόταν Τηλεόρασις Ενόπλων Δυνάμεων (Τ.Ε.Δ.). Η πρώτη εκπομπή έγινε στις 27 Φεβρουαρίου 1966, λίγες μέρες μετά την έναρξη των τηλεοπτικών εκπομπών του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (Ε.Ι.Ρ.).
Όπως γράφουμε και παραπάνω, το Νοέμβριο του 1982 έπαψε να είναι υπό την ευθύνη του στρατού και μετονομάστηκε σε ΕΡΤ2, ενώ το 1987 με τη συγχώνευση των δύο καναλιών σε μία εταιρεία μετονομάστηκε σε ΕΤ2. Το σημερινό όνομα του σταθμού, που ελάχιστη πια σχέση έχει με τα πρώτα του χρόνια, είναι ΝΕΤ (από το 1997). Τουλάχιστον μέχρι το κλείσιμο του και εν αναμονή νέων εξελίξεων.
Η ελληνική ταινία "Λούφα και Παραλλαγή" διαδραματίζεται στα στούντιο του σταθμού τον πρώτο καιρό της λειτουργίας του.
Το χρώμα
Από τις 9 Ιανουαρίου 1979 η ελληνική τηλεόραση γίνεται έγχρωμη χάρη στο γαλλικό σύστημα Secam (καθ' ότι αρκετά δυσχερές στην ανασύνθεση, σήμερα έχει αντικατασταθεί από το Pal). Το πρώτο έγχρωμο σίριαλ είναι την ίδια χρονιά η "Εκάτη", με πρωταγωνιστή τον Γεώργιο Μούτσιο.
Η αναδιάρθρωση της ΕΡΤ
Το 1987 η ΕΡΤ αναδιαρθρώνεται εν' όψει της εισαγωγής των ιδιωτικών σταθμών. Η ΕΡΤ1 και ΕΡΤ2 συγχωνεύονται σε ένα ενιαίο φορέα, την ΕΡΤ Α.Ε. που λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρία νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
Η ΕΡΤ ελέγχεται και εποπτεύεται από το κράτος μέσω του Υπουργείου Προεδρίας της Κυβερνήσεως και έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Επίσης προβλέπεται η ίδρυση ενός Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) ως απλή διεύθυνση για τη "θεωρητική και εφαρμοσμένη έρευνα και μελέτη των οπτικοακουστικών μέσων" και δεύτερον μια Εταιρεία Παραγωγής και Εμπορίας Εκπομπών και Προγραμμάτων Ραδιοτηλεόρασης.
Το 1989 ιδρύεται το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης για την εποπτεία του ραδιοτηλεοπτικού πεδίου. Από το 1993 το αρμόδιο Υπουργείο είναι το Υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ.
Την Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 1988, ξεκινά ανεπίσημα στην Αθήνα, η αναμετάδοση των πρώτων δορυφορικών καναλιών που ολοκληρώνεται 2 μέρες μετά, όταν πλέον στον αέρα βρίσκονται 6 συνολικά προγράμματα.
Η επιλογή της ΕΡΤ πάντως όσον αφορά το ποια κανάλια θα μετέδιδε κρίθηκε εκ του αποτελέσματος ως πετυχημένη. Μεταδόθηκαν τα εξής:
1. Super Channel (Μ. Βρετανία)
2. TV5 Europe (Γαλλία)
3. SAT1 (Γερμανία)
4. RAIDUE (Ιταλία)
5. CNN International (Η.Π.Α)
6. Horizon (ΕΣΣΔ)
H απορύθμιση του τηλεοπτικού πεδίου στα τέλη της δεκαετίας του ’80 μεταμόρφωσε το τηλεοπτικό περιβάλλον της χώρας θέτοντας νέους όρους και φέρνοντας νέους πρωταγωνιστές στο προσκήνιο. Σύντομα κάνουν την εμφάνισή τους 140 ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί – εθνικοί και τοπικοί – ανατρέποντας έτσι το κρατικό μονοπώλιο.
Το 1997 η ΕΡΤ 2 μετεξελίσσεται σε ΝΕΤ με ενημερωτικό κυρίως προφίλ και η ΕΤ1 σε ψυχαγωγικό κανάλι ενώ πλέον από κρατική αποκαλείται δημόσια τηλεόραση. Το 1999 παρέχεται επίσημη άδεια λειτουργίας ψηφιακής δορυφορικής τηλεόρασης. Η ΕΡΤ αποκτά τα δικά της δορυφορικά προγράμματα για τους Έλληνες του εξωτερικού.
Στις 20 Μαρτίου 2006 η ΕΡΤ έθεσε σε λειτουργία ελεύθερο πρόγραμμα Ψηφιακής τηλεόρασης με τον τίτλο ΕΡΤ Ψηφιακή.
Στο πλαίσιο της ψηφιακής αυτής τηλεόρασης ξεκίνησαν να εκπέμπουν τα κανάλια Σπορ+, Πρίσμα+ και Σινέ+. Τα κανάλια είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν όσοι έχουν ψηφιακό δέκτη, χωρίς συνδρομή. Τα ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ έκλεισαν τον Μάρτιο του 2012 με απόφαση της κυβέρνησης Παπαδήμου.
Ο "τσοπανάκος"
Το θρυλικό, προπολεμικό κυριολεκτικά, σήμα της ΕΡΤ έχει γράψει τη δική του ιστορία.
Από την πρώτη κι όλας εκπομπή του ραδιοσταθμού Αθηνών, χρησιμοποιήθηκε το σήμα του "τσοπανάκου", μια ειδική σύνθεση με φλογέρα και κουδούνια, εξαιρετικά χαρακτηριστική μέχρι και σήμερα. Ακολουθούσε ο εκφωνητής που άρθρωνε τη φράση "Εδώ Αθήναι".
Ραδιοφωνία
Το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας ΕΙΡ ήταν ο κρατικός φορέας που διαχειρίστηκε την ελληνική κρατική ραδιοφωνία, πρώην ΑΕΡΕ (κατά τη διάρκεια της κατοχής) και πρώην ΥΡΕ (προπολεμικά), και την κρατική τηλεόραση (στη συνέχεια), ως "Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης" (ΕΙΡΤ), από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι και το 1987. Κατείχε το αποκλειστικό δικαίωμα εκπομπής, μαζί με την ΥΕΝΕΔ, έως και το 1987.
Ο Ραδιοφωνικός Σταθμός Αθηνών του ΕΙΡ (το μέχρι σήμερα Πρώτο Πρόγραμμα) επισήμως εγκαινιάστηκε στις 16 Ιουλίου 1945.
Οι εκπομπές παράγονταν στους ραδιοθαλάμους του Ζαππείου ενώ χρησιμοποιήθηκε η κεραία μεσαίων των Λιοσίων.
Οι Γερμανοί κατά την αποχώρησή τους ανατίναξαν τον ιστό της κεραίας, έτσι το κόστος της επανενεργοποίησης ήταν μεγάλο.
Σημαντικό ποσοστό του υλικοτεχνικού εξοπλισμού προέρχονταν από τις πολεμικές επανορθώσεις. Κατά την πρώτη περίοδο μετά την ίδρυση του ραδιοσταθμού βασικός διοργανωτής του ΕΙΡ ήταν ο στρατηγός Χριστόδουλος Τσιγάντες και σημαντικοί διευθυντές οι λογοτέχνες Στρατής Μυριβήλης και Οδυσσέας Ελύτης.
Στις 11 Μαΐου του 1952 ξεκίνησε τη λειτουργία του το Δεύτερο Πρόγραμμα 103,7. Αποτέλεσε μια προσπάθεια εναλλακτικού ψυχαγωγικού προγράμματος, συμπληρωματικού ως προς το Πρώτο Πρόγραμμα.
Το Τρίτο Πρόγραμμα βγήκε στον αέρα στις 19 Σεπτεμβρίου του 1954, με πρωτοβουλία του Διονυσίου Ρώμα. Ο σταθμός είχε ως κύριο πρόγραμμα εκπομπές με κλασική μουσική, ενώ γνώρισε σημαντική άνθηση την περίοδο που επικεφαλής βρίσκονταν ο Μάνος Χατζιδάκις.
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις μεταμόρφωσε το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας:
Στον πρόλογο της έκδοσης από τον
"Εξάντα" των Σχολίων στο Τρίτο Πρόγραμμα, ο Μάνος Χατζιδάκις μιλάει
για εμπειρία του:
"Σαν άρχισα τα "Σχόλια"
στο Τρίτο το '78, δεν είχα αποσαφηνίσει μέσα μου ούτε το ύφος της γραφής τους,
ούτε καλά-καλά τους στόχους μου. Γνώριζα βέβαια πως θα' πρεπε να ξεκινήσω απ'
την πραγματικότητα του τόπου μας, αλλά όχι με τον τρόπο της "βραδινής"
και "μεσημβρινής" παραδημοσιογραφίας - τρόπος και είδος γραφής που
απεχθάνομαι από νέος και περιφρονώ.
Σχόλιο με σχόλιο λοιπόν σχημάτιζα τον
τρόπο, τη γραφή και το επίπεδο μέσα απ' το οποίο έβλεπα τον νεοελλαδικό κόσμο
μας και επικοινωνούσα ολοένα με ένα πλατύτερο κοινό ή καλλίτερα με ένα
μεγαλύτερο κοινό, γιατί ποτέ είναι αλήθεια δεν υπήρξα κατάλληλος για το πλατύ
κοινό. Φυσικά επικοινωνούσα με όλους, εκτός από τους παραδημοσιογράφους και τον
αρμόδιο υφυπουργό - ανίκανους, για μια οποιαδήποτε επικοινωνία.
Αυτοί όμως ενοχλήθηκαν πολύ σαν
συνειδητοποίησαν το γεγονός ότι επιτυγχάνετο επικοινωνία χωρίς τη συμμετοχή
τους, χωρίς τα δημοσιογραφικά ή τα πολιτικά οφέλη, έτσι κι η αντίδρασή τους
ήταν άμεση - ενορχηστρωμένη λασπολογία, "αγανακτισμένοι ακροατές",
μηνύσεις και ένας υφυπουργός πιεζόμενος από την Κοινή, κοινότατη Γνώμη.
Το Τρίτο σταμάτησε τη λειτουργία του,
σταμάτησαν και τα "Σχόλια". Για μιαν ακόμη φορά η ποιητική συνείδηση
και η έκφρασή της καταδιώχθηκε και εξαναγκάστηκε στη σιωπή. Η έκδοση λοιπόν
αυτών των "Σχολίων" ήταν επιβεβλημένη για να μην ξεχνάμε την
αθλιότητα και τις οδυνηρές αλήθειες του καιρού μας και του τόπου μας".
(Αθήνα, 27 Νοεμβρίου 1980, Μάνος
Χατζιδάκις).
Και σε ότι αφορά τα καλύτερα της ΕΡΤ;
Ενδεικτικά τα όσα γράφει η Λαμπρινής
Θωμά, στο pressproject:
"Μεγαλώσαμε με Μάνο Χατζιδάκι στο
Τρίτο, με Γιάννη Πετρίδη, με Αργύρη Ζήλο, με τη βραχνή φωνή του αξέχαστου
Χρήστου Βακαλόπουλου, με τον Γιώργο Παπαστεφάνου, με "Απόψε στου
Θωμά" και "Ονείρου Ελλάς" του Κώστα Φέρρη, με τη ροκ του
Δασκαλόπουλου και τη τζαζ του Γιαννουλόπουλου, με το "Ζήτω το Ελληνικό
Τραγούδι" του Σαββόπουλου, με το "Ροκ το Ελληνικό" (το οποίο
ροκ, είκοσι χρόνια μετά, ακόμη να προβάλλουν τα ιδιωτικά κανάλια), με τα
πολύτιμα ντοκυμανταίρ και τις "Ακυβέρνητες πολιτείες" του Ροβήρου
Μανθούλη, με το Μονόγραμμα, με το "Άξιον Εστί" του Βασίλη Βασιλικού,
με το Θέατρο της Δευτέρας, την κλασσική ταινία του μεσημεριού της Κυριακής, τη
Λωξάντρα, το Χριστό που Ξανασταυρώνεται, τον Κωνσταντάρα ― Ζάχο Δόγκανο, τη
Μαντάμ Σουσού, με την Αθλητική Κυριακή, την μαθητεία μας στην ποιότητα με
καθηγητή τον Αλέξη Κωστάλα, τα ενίοτε σουρρεαλιστικά "Μονοπάτια της
Σκέψης" του Γιώργου Βέλτσου, το Νίκο Δήμου, το "κανάλι της
Βαγγελίτσας", το άναρχο χιούμορ της παρέας του Ζουγανέλη...
Και για τα εκτός συνόρων; από που να
αρχίσω; Από τις χιλιάδες αριστουργηματικές ταινίες που πρόβαλε (από Αντονιόνι
έως Βέντερς, και από Φελίνι έως Ταρκόφσκι), από τον Μπακογιανόπουλο, που μας
μάθαινε να διαβάζουμε το σινεμά (και κάποτε γιάτρευε και την αϋπνία), τα καταπληκτικά
ντοκιμανταίρ, τον Ζακ Υβ Κουστώ, τις ευρωπαϊκές σειρές (από το Ντάουντον Άμπεϋ
έως τους Μόντυ Πάυθον), πράγματα που κανένα ιδιωτικό κανάλι δεν θα πρόβαλε,
γιατί είναι, λέει, «αντιεμπορικά». Και με τι μεγαλώσαμε κι εμείς και τα παιδιά
μας; Με τις σειρές, από τον Νηλς Χόγκελσορν και το Μια Φορά και Ένα Καιρό Ήταν
ο Άνθρωπος, έως τα Στρουμφάκια και τη Λάσσυ.
Χάρη στην ΕΡΤ δε βλέπαμε μόνο ότι
ετοιματζίδικο καρτούν κυκλοφορεί, όπως στα ιδιωτικά κανάλια, αλλά και τον
Παραμυθά του Νίκου Πιλάβιου, την Λιλιπούπολη, του Κουτιού τα Παραμύθια
("και ο Ρούχλας είναι λα"), την Ντενεκεδούπολη, τη Φρουτοπία… Σειρές
για τις οποίες συνεργάστηκαν ταλαντούχοι συνθέτες, ηθοποιοί και συγγραφείς
(Μαρκόπουλος, Πλάτωνος, Κυπουργός, Φακινου, Τριβιζάς και τόσοι άλλοι), συχνά με
ελάχιστα μέσα, και με βάση το φιλότιμο και την εφευρετικότητα".
Εν κατακλείδι.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά
και σε ολόκληρη την Ευρώπη, δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση κατέβασε τους
διακόπτες και έκοψε το σήμα εκπομπής της δημόσιας τηλεόρασης και ραδιοφωνίας,
με απόφαση που δεν πέρασε από την Ολομέλεια της Βουλής. Ακόμα και επί
δικτατορίας η κρατική τηλεόραση δε σίγησε ούτε λεπτό.
Συνοπτικά: Οι τρεις ιστορικές στιγμές
της ελληνικής τηλεόρασης μέχρι σήμερα:
-23 Φεβρουαρίου 1966: Η πρώτη εκπομπή
σήματος της δημόσιας τηλεόρασης ΕΙΡ (Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας) που
μετονομάστηκε σε ΕΡΤ.
-31 Δεκεμβρίου 1988: Εκπέμπει για
πρώτη φορά ιδιωτικό κανάλι και βάζει τέλος στο μονοπώλιο της δημόσιας
τηλεόρασης. Αυτό το κανάλι ονομάζεται TV100 και είναι το δημοτικό τηλεοπτικό
κανάλι του Δήμου Θεσσαλονίκης, με δήμαρχο τον Σωτήρη Κούβελα.
Ένα χρόνο πριν,ο ίδιος δήμαρχος
Θεσσαλονίκης, άνοιξε τον δρόμο του ιδιωτικού ραδιοφώνου, ιδρύοντας το δημοτικό
ραδιόφωνο Θεσσαλονίκης στη συχνότητα 100 των FM. Η επωνυμία του ραδιοφωνικού
σταθμού είναι FM100 και για λόγους αναγνωρισιμότητας, βαφτίζεται η αντίστοιχη
τηλεοπτική συχνότητα TV100.
-11 Ιουνίου 2013: Η ΕΡΤ εκπέμπει
"μαύρο" (για 3 μήνες). Η δημόσια τηλεόραση, όπως την γνωρίζαμε, δεν
υπάρχει πια.
Το τελευταίο "καρέ"
Πηγη news247.gr Με πληροφορίες από το
Αφιέρωμα "Αναδρομές" της Καθημερινής, εφημερίδα "Το Βήμα"
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ